Betekenis van trainingsschema

Trainingsschema is een veel voorkomend begrip in de sportwereld, maar wat is de betekenis van een trainingsschema? Een trainingsschema is een voor opgelegd schema voor één of meerdere dagen per week. Waarop onder andere oefeningen, tijden, beschrijvingen en frequenties staan van een bepaalde sport of een combinatie van verschillende sporten zoals cardio en krachttraining bijvoorbeeld.

Waar dient een trainingsschema voor?

Een trainingsschema kan je helpen met het opbouwen van bepaalde oefeningen, hardloop afstanden; zoals de marathon, cardio oefeningen en het kan je structuur bieden waardoor je uiteindelijk betere resultaten behaalt. Een trainingsschema kan dus bijdragen om je uiteindelijke trainingsdoel te bereiken. Het is verstandig om met een trainingsschema te te sporten, omdat je hiermee structuur aan brengt in de dagelijks leven en je hier specifieker mee traint. Daarnaast heb je, als je een goed trainingsschema hebt, minder kans op vervelende blessures of overbelasting van spieren, pezen of gewrichten.

Sets en reps wat zijn dat?

In de fitnesswereld wordt een trainingsschema ook wel een fitness schema genoemd. Er zijn twee begrippen erg belangrijk als je voor het eerst met een fitnessschema aan de gang gaat, deze begrippen zul je vaak terug zien op je trainingsschema. Dit zijn sets en reps. Een set is een serie van een aantal herhalingen en reps zijn de aantal herhalingen die in één set zitten. Als er dus staat 3 sets met 8 reps, betekent dit dat je 3 setjes van 8 herhalingen doet. Om de 8 herhalingen, hou je dan een korte pauze.

Wat is een goed trainingsschema?

Afhankelijk van wat je doel is zijn daar verschillende richtlijnen voor, maar in het algemeen zijn er een paar punten erg belangrijk.
1. Een goed trainingsschema is op maat gemaakt en specifiek afgestemd op jouw trainingsdoelen, wensen en dagelijks leven.
2. In een trainingsschema moet een goede opbouw zitten, zeker als je een beginner bent, maar ook als je traint voor een bepaald doel.
3. Daarnaast is rust een erg belangrijke factor als je resultaten wilt behalen, meer trainen leidt niet altijd tot betere resultaten. Je lichaam heeft voldoende rust nodig om je spieren te herstellen. Het is daarom verstandig om drie keer in de week te trainen, bijvoorbeeld op maandag, woensdag en vrijdag. Zo heb je om de dag een dag rust en heb je in het weekend vrij om andere dingen te doen. Afhankelijk van wat jouw dagelijkse bezigheden zijn kan dit uiteraard veranderd worden.
4. Ga nooit aan je trainingsschema beginnen zonder goede warming-up, wanneer je dit toch doet verhoog je de kans op blessures. Vraag daarom bij het maken van een trainingsschema om een warming-up en cooling-down.
5. Belangrijk is de uitvoering van een oefening. Voer de oefening die op je trainingsschema staat goed uit, voer de beweging helemaal uit en maak ze zeker niet te kort.
6. Er zijn verschillende soorten trainingsschema’s kies er een uit die bij jouw doelen en wensen past. Heb je veel last van spierpijn of een onregelmatig leven? Kies dan bijvoorbeeld voor een split-schema, hierbij verdeel oefeningen over verschillende dagen en train je iedere keer een ander lichaamsdeel.

Bron: http://www.trainingsschema.com/

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *