Betekenis van…

Simpele uitleg over complexe woorden
Zoek

Betekenis van swoosh

Inhoudsopgave

Leestijd: 2 minuten
0
(0)

De swoosh is het merkteken van Nike en wereldwijd een van de meest herkenbare logo’s. Carolyn Davidson, een grafisch-ontwerp studente aan Portland State University heeft in 1971 het logo ontworpen.

Goede deal

Davidson ontmoette de oprichter van Nike Phil Knight als docent boekhouden en deed wat freelancewerk voor zijn onderneming, toen nog Blue Ribbon Sports. Knight vroeg Davidson om een ontwerp te maken voor zijn merk. Hij stelde een logo voor dat iets met beweging te maken had voor een schoen. Het resultaat, na talloze andere concepten was de Nike Swoosh. Knight vond het ontwerp niet echt wat en deed de uitspraak ”I don’t love it, but it will grow on me” Hij betaalde Davidson 35 dollar voor het ontwerp. Dit zou nu zo’n 200 dollar zijn. De geschatte waarde van het logo is nu 26 miljard dollar. In 1983 kreeg Davidson een gouden swoosh-ring en een aantal aandelen in het bedrijf.

Bekende slogan

Naast het logo van Nike herkent iedereen ook de slogan: ‘Just do it’. Wat minder bekend is, is het verhaal achter de slogan. De reclameman Dan Wieden had eind jaren 80 de opdracht gekregen van Nike om een nieuwe slogan te bedenken. Wieden dacht terug aan de laatste woorden van de seriemoordenaar Gary Gilmore. Zijn laatste woorden waren Let’s do it! Deze uitspraak bracht Wieden op de slogan ‘Just do it’.

Ontwikkeling van Nike

Phil Night en Bill Bowermann richtten het bedrijf op in 1964 onder de naam Blue Ribben Sports. In 1971 veranderde ze de naam naar Nike. Nike is de Griekse godin van de overwinning. De missie van Nike is om iedere atleet ter wereld inspiratie en innovatie te bieden. Volgens Nike is iedereen die een lichaam heeft een atleet. Nike is een Amerikaanse fabrikant van sportschoenen, kleding, sportuitrusting en accessoires. Ze zijn op dit moment marktleider, maar worden op de voet gevolgd door Adidas. Nike werd groot door contracten af te sluiten met beroemde sporthelden als Michael Jordan en Tiger Woods. Ook wist Nike vanaf het begin hoe ze het merk aan hun klanten moesten binden.

De collecties

Nike heeft ondertussen verschillende collecties schoenen uitgebracht. De collecties zijn: Nike Air, Nike SB, Nike Lifestyle, Nike React, Nike Running & Fitness en Nike Zoom. Wanneer het slecht weer is en je moet naar buiten worden je schoenen vaak smering en zien ze er niet meer nieuw uit. Je kan je schoenen dan zelf schoonmaken met de sneaker cleaner. De sneaker cleaner is heel makkelijk in gebruik. Je schoenen zullen na het poetsen er weer als nieuw uitzien.

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om het te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemmen telling: 0

Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!

Laten we deze post verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Uitgelegd door:

Deel het bericht op: