Betekenis van product research

5
(1)

Product research noem je ook wel productonderzoek, maar wat is dit? Dit is het verzamelen van informatie en data over producten op platformen zoals Amazon en Bol.com. Door deze informatie en data kan je inschatten of een product winstgevend zou kunnen zijn en wat de mogelijkheden van het product zijn. Je kan hierdoor beslissen of je het product wil inkopen en vervolgens wil aanbieden op het platform. Als je hiermee wil starten is het belangrijk om op een paar criteria en kenmerken te letten. Door de product research tool kan je op verschillende manieren informatie ophalen.

Waar begin je bij je product research?

De belangrijkste eerste stap die vaak vergeten wordt is het kijken naar een overkoepelende categorie van producten. Hierdoor kan je je richten op deze categorie die jou opvalt en hierin verder zoeken. Dit is snel en je kan veel producten tegelijk onderzoeken. Je bekijkt de producten en het is van belang om zoveel mogelijk informatie hiervan te verkrijgen. Je beoordeelt dit op winstgevendheid en potentie. Je let hierbij op het aantal reviews, de kwaliteit van de foto’s en het aantal verkopers.

Winst en winstmarge

De winst is wat je overhoudt nadat je alle kosten van de omzet hebt afgetrokken. Dit is leidend voor elke onderneming. De winstmarge is de verhouding tussen de winst en de omzet. De winst druk je dus uit in een absoluut getal en de winstmarge is een verhouding in procenten. Dit is goed om te weten, omdat je je gaat richten op het winstmarge en dit zelf moet bijhouden. Als je bijvoorbeeld een lage winstmarge hebt heb je meer producten nodig om genoeg winst te behalen.

Een voorbeeld

Stel je voor je verkoopt vijftien verschillende producten op Amazon. Je draait per artikel €3500 per maand en de winstmarge per product is 15%. Daarbij heb je 1,5 uur werk per artikel en de totale omzet is €52500 waar je €7875 netto aan overhoudt. Per maand werk je 90 uur aan je producten. Dan verdien je per uur €87,50.

De potentie van een product is ook erg belangrijk. Dit betekent of er mogelijkheid is om het product in de toekomst nog aan te kunnen passen. Je noemt dit ook wel optimaliseren, omdat je er een continue geldstroom uit kan halen als het product potentie heeft. Met een product research tool zijn deze belangrijke criteria erg overzichtelijk en goed bij te houden.

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om het te beoordelen!

Gemiddelde waardering 5 / 5. Stemmen telling: 1

Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!

Laten we deze post verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?