Betekenis van…

Simpele uitleg over complexe woorden
Zoek

Betekenis van private label

Inhoudsopgave

Leestijd: 2 minuten
0
(0)

Wat is een private label

Producten of diensten vallen onder een private label, wanneer ze worden geproduceerd door een fabrikant om door een bedrijf onder hun eigen naam op de markt te brengen. Ze vallen dus onder het kopje ‘eigen merk’. Denk hierbij aan huismerken van supermarkten, drogisterijen, etc.

Goede voorbeelden hiervan zijn huismerk machines van bouwmarkten zoals Gamma en Praxis, de goedkope huismerk hagelslag van de Jumbo en huismerk make-upsets van de Etos.

Achter die hagelslag en andere huismerk producten van de Jumbo, zitten dus eigenlijk verschillende private label food manufacturers die het produceren. Dit betekent dat de manufacturers de producten dus specifiek voor die winkel maken. Dit is het verschil tussen een normale en een private label fabrikant.

Hoe zien huismerk producten onder een private label eruit?

Een private label product, of huismerk product, is makkelijk te herkennen aan een paar dingen.

Hieronder staan ze nog eens overzichtelijk in een rijtje:

  • Simpel ontwerp verpakking
  • Logo van bedrijf zelf
  • Lage prijs vergeleken met A-merken
  • Uniek product wat geen ander bedrijf mag verkopen

Verschil tussen een private- en een white label

Hoewel ze heel veel overeenkomsten hebben, is een white label toch nét iets anders dan een private label. Huismerken vallen zo onder de private label. Het bedrijf dat ze verkoopt, heeft exclusieve verkooprechten aangezien ze het verkopen onder hun naam en logo. Daarbij is het product in overleg met de fabrikant speciaal voor dit bedrijf gemaakt. Met andere woorden; het product is uniek.

Er is sprake van een white label als een bedrijf een product, wat al bestaat, verkoopt onder hun naam. Er is geen verschil in kwaliteit met andere zelfde soort producten, aangezien deze vaak massaal in een fabriek geproduceerd worden. Het enige verschil is dat dit product het label of logo van dit specifieke bedrijf heeft.

Redenen voor private label

Waarom kiezen bedrijven zoals supermarkten er voor om huismerken in hun assortiment te doen? De reden is simpel. Ze bieden de klant goedkopere opties op A-merken en maken zo meer winst als bedrijf zelf. De reden waarom de private labels zo goedkoop kunnen zijn, is omdat het bedrijf niet hoeft te investeren in productontwikkeling. Ze werken direct samen met de fabrikant aan het product. Dit geeft ze de mogelijkheid om aan klanten laten zien dat ze goedkoop en voordelig zijn. Ze kunnen erdoor meedoen in de strijd voor goedkoopste winkel in de omgeving, wat hun imago erg verbeterd. Dit betekent, dat het voor een winkel dus enorm voordelig is om in private labels te investeren.

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om het te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemmen telling: 0

Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!

Laten we deze post verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Uitgelegd door:

Deel het bericht op: