Betekenis van gezond ontbijt

0
(0)

Ontbijt, de eerste maaltijd van de dag en van oudsher de belangrijkste maaltijd van de dag.  Pas sinds de 19e eeuw kunnen we ons het brood veroorloven dat inmiddels niet meer weg te denken is als ontbijt. En toch is er een trend ontstaan die beweerd dat ontbijten helemaal niet zo gezond is. Dat je het beter kan uitstellen tot lunchtijd. Maar is dat eigenlijk wel zo gezond?

De belangrijkste maaltijd van de dag

Het Voedingscentrum gaat hier niet in mee en raadt nog altijd aan om elke dag gewoon te starten met een gezond ontbijt. Maar waarom dan? Ontbijten zorgt er namelijk voor dat je de rest van de dag regelmatiger eet en niet het overgeslagen ontbijt op een later tijdstip alsnog gaat inhalen met grotere porties. Een lage bloedsuikerspiegel zorgt namelijk voor een enorme trek die je met name zoete vette dingen laat craven. Niet gek dat wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoont dat het overslaan van het ontbijt het risico op hartziekten vergroot. Door te ontbijten zeg je makkelijker nee tegen ongezonde snacks.

Het maakt je een leuker persoon

Hersenen hebben de glucose boost ‘s ochtends nodig om beter te kunnen functioneren. Niet ontbijten heeft zelfs een nadelig effect op je kortetermijngeheugen. Goed ontbijten op werk- en schooldagen is daarom extra belangrijk. Je lichaam heeft de brandstof simpelweg gewoon nodig, door je ontbijt over te slaan blijft je bloedsuikerspiegel laag, dit kan een weeïg gevoel of zelfs hoofdpijn veroorzaken. Ontbijten maakt je ook een leuker persoon, een lage bloedsuikerspiegel maakt je namelijk prikkelbaarder.

Power up

Naast de energieboost, zet een gezond (lees vezelrijk) ontbijt je darmen aan het werk en brengt daarmee je spijsvertering en vetverbranding goed op gang. Dus sla het ontbijt niet over, maak er een rustmomentje van. Start de dag ontspannen en stressvrij met een lekker gezond vezelrijk ontbijt, vol met vezels, goede onverzadigde vetten, eiwitten en vitamines uit groente en fruit.

Gezond ontbijten doe je zo

  • Ga voor volkoren, zoals een volkoren boterham of cracker. Maar ook havermout of muesli (zonder suiker) is een gezonde optie. Deze zitten allen vol met vezels en zorgen voor een lange verzadiging.
  • Voor een nog langer verzadigd gevoel combineer je de vezels met eiwitrijk beleg. Bijvoorbeeld eieren, zelfgemaakte pindakaas, kwark.
  • Gezonde vetten horen thuis in een gebalanceerd ontbijt, een laagje halvarine op je boterham, een handje noten bij de kwark of gewoon een avocado op brood, want …
  • Eet vooral ook groente en fruit bij het ontbijt. In nederland komen we bij lange na niet bij de aanbevolen 2 stuks fruit en 200 gram groente per dag. Door het onderdeel te maken van je ontbijt ben je er al deels. Vruchtensap telt niet, hier zijn alle vezels uit gefilterd en voornamelijk suikers achtergebleven. Wil je het toch drinken, pureer de boel dan zelf en maak er dan een smoothie van.
  • En heel belangrijk, varieer! Door niet iedere dag hetzelfde te eten krijg je meer verschillende vitamines en mineralen binnen. Doe ook eens inspiratie op in een forum over gezond eten.
  • Kom je ‘s ochtends vaak in de knoei qua tijd? Maak je ontbijt dan gewoon de avond ervoor alvast klaar. Een lekkere chia pudding of een overnight oats worden alleen maar lekkerder door het een nachtje te laten staan.

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om het te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemmen telling: 0

Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!

Laten we deze post verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?