Betekenis van…

Simpele uitleg over complexe woorden
Zoek

Betekenis van funnel

Inhoudsopgave

Leestijd: 3 minuten
0
(0)

Wat is een funnel (trechter)?

De (marketing) funnel is een visualisatie voor het begrijpen van het proces van het draaien van leads in klanten, zoals begrepen vanuit een marketing (en sales) perspectief. Het idee is dat, net als een trechter, marketeers een breed net werpen om zoveel mogelijk leads te vangen, en dan langzaam potentiële klanten voeden door middel van de aankoopbeslissing, het verkleinen van deze kandidaten in elke fase van de trechter.

Idealiter zou deze marketing funnel eigenlijk werken als een cilinder, waar potentiele klanten steeds opnieuw met jouw merk en product in aanraking komen totdat zij converteren naar een betalende klant. Hoewel dit geen realiteit is voor bedrijven, is het een deel van de taak van een marketeer om zoveel mogelijk leads om te zetten in klanten, waardoor de trechter meer cilindrisch wordt.

Het is belangrijk op te merken dat er niet een enkele overeengekomen versie van de trechter is; sommige hebben veel “stadia” terwijl andere er weinig hebben, met verschillende namen en acties van het bedrijf en de consument voor elk. In het onderstaande diagram hebben we ons best gedaan om de meest voorkomende en relevante trechter stadia, termen en acties eruit te halen, zodat deze informatie nuttig is voor zo veel marketeers als mogelijk.

Marketing funnel fases

We nemen jemee door de funnel, fase voor fase, zodat e een volledig begrip krijgt van hoe het werkt.

Bewustwording

Bewustwording is de bovenste fase van de marketing funnel. Potentiële klanten worden naar deze fase getrokken door marketingcampagnes en consumentenonderzoek en -ontdekking. Vertrouwen en thought leadership worden gevestigd met evenementen, reclame, beurzen, inhoud (blogberichten, infographics, enz.), webinars, direct mail, virale campagnes, sociale media, zoeken, vermeldingen in de media, en nog veel meer. Hier vindt leadgeneratie plaats, aangezien informatie wordt verzameld en leads in een leadmanagementsysteem worden getrokken voor nurturing verder in de funnel.

Interesse

Zodra leads zijn gegenereerd, gaan ze over naar de interesse-fase, waar ze meer te weten komen over het bedrijf, de producten en alle nuttige informatie en onderzoeken die het bedrijf biedt. Hier ligt een kans voor merken om een relatie op te bouwen met de mensen in hun leaddatabase en hun positionering te introduceren. Marketeers kunnen leads koesteren via e-mails, inhoud die meer gericht is op bedrijfstakken en merken, lessen, nieuwsbrieven en meer.

Overweging

In de overwegings-fase zijn leads veranderd in marketing qualified leads en worden ze gezien als potentiële klanten. Marketeers kunnen prospects meer informatie over producten en aanbiedingen sturen via geautomatiseerde e-mailcampagnes, terwijl ze hen blijven koesteren met gerichte content, casestudy’s, gratis tests en meer.

Intentie

Om in de intentiefase te komen, moeten prospects aantonen dat ze geïnteresseerd zijn in het kopen van een product van een merk. Dit kan gebeuren in een enquête, na een productdemo, of wanneer een product in het winkelwagentje op een e-commerce website wordt geplaatst. Dit is een kans voor marketeers om duidelijk te maken waarom hun product de beste keuze is voor een koper.

Evaluatie

In de evaluatiefase nemen kopers een definitieve beslissing over het al dan niet kopen van het product of de diensten van een merk. Meestal werken marketing en verkoop nauw samen om het besluitvormingsproces te voeden en de koper ervan te overtuigen dat het product van hun merk de beste keuze is.

Kopen

Je bent er! Dit is de laatste fase in de marketing funnel, waar een prospect de beslissing heeft genomen om te kopen en verandert in een klant. Dit is waar verkoop de aankooptransactie voor zijn rekening neemt. Een positieve ervaring van de kant van de koper kan leiden tot verwijzingen die de top van de marketing trechter voeden, en het proces begint opnieuw.

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om het te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemmen telling: 0

Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!

Laten we deze post verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Uitgelegd door:

Deel het bericht op: