Betekenis van een airbag

0
(0)

Een airbag of een luchtzak is een zak die tijdens een ongeluk kan worden opgeblazen tot een beschermend kussen. Airbags worden voornamelijk in auto’s gemonteerd. Door de botsing wordt de luchtzak automatisch opgeblazen, waardoor de chauffeur automatisch wordt beschermd tegen letselschade. De eerste airbag voor auto’s werd in 1971 gemaakt door Ford. Hierbij ging het toen om een aantal testauto’s. In 1973 kon voor het eerst een auto kopen met een airbag. In 1940 werd er wel al een airbag voor vliegtuigen ontwikkeld, maar dit werkte niet optimaal.

Waaruit bestaat een airbag?

Het airbagsysteem bij een auto bestaat uit verschillende aspecten. De computer, het regelapparaat, is verbonden met sensoren en actuators. De inzittenden worden beschermd doordat de computer tijdens de rit continu rekent en meet. Hier wordt bijvoorbeeld gemeten of het om een ongeluk gaat of dat er over een stoep wordt gereden. Er is dus een bepaalde grenswaarde waarbij de airbag wordt opgeblazen. Tegenwoordig kan zelfs aangegeven worden welk airbag systeem geactiveerd wordt, dus bij de rijdende persoon of bij de bijrijder. Ook kan geregeld worden met hoeveel kracht de airbag wordt opgeblazen. Het opblazen van de airbag moet heel snel gebeuren. Dit gebeurt snel omdat er in de luchtzak een explosieve stof wordt ontstoken door een klein en zeer snel werkend gloei-element. Door de ontploffing wordt de airbag heel snel gevuld met de hete gassen die bij de explosie vrijkomen. Tijdens de rijlessen Helmond zal er wat informatie worden gegeven over airbags en hoe je ze eventueel kan uitzetten.

Gevaren

Zoals u hierboven kon lezen, wordt een airbag met veel kracht en snelheid opgeblazen. Door de kracht kan er ernstige letselschade ontstaan. Het is dus van belang dat de autogordel gedragen moet worden. Modern airbagsystemen herkennen of de autogordel gedragen wordt. Over het algemeen moet een inzittende minimaal 25 cm van een, niet opgeblazen, airbag verwijderd zijn om verwonding tijdens een ongeluk te voorkomen. Denk bij verwondingen aan schaafwonden, gehoorbeschadiging, oogbeschadigingen, hoofdverwondingen en botbreuken in armen, vingers en neus. Deze mogelijke verwondingen mogen u er niet van weerhouden om de airbag uit te schakelen. De verwonding tijdens een ongeluk is vele mate groter dan een verwonding aan een airbag.

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om het te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemmen telling: 0

Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!

Laten we deze post verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?