Betekenis van…

Simpele uitleg over complexe woorden
Zoek

Betekenis van cross selling 

Inhoudsopgave

Leestijd: 2 minuten
0
(0)

In de marketingwereld hoor je regelmatig het woord cross selling. Cross selling staat voor het verkopen van aanvullende producten, bij het product dat een klant aanschaft. Denk hierbij aan de schoenenwinkel waarbij de verkoper je attendeert op onderhoudsproducten voor de schoenen. De term wordt nog wel eens verward met andere termen zoals up-selling, down-selling, deep-selling en slow-selling. Hier leggen we je de verschillen uit en lees je over de betekenis van cross selling.

Cross selling versus up-selling 

Betekenis van cross selling: het om het aanprijzen van kleinere producten die aanvullen op het te kopen product. Zoals een muis verkopen bij de laptop. In een webshop zie je dat vaak als je een product in je winkelwagen hebt. Dan zie je suggesties voor andere producten, zoals dus die muis voor bij de laptop. Je ziet cross selling ook bij de checkout-pagina. Dan kun je nog net voor het betalen een klein aanvullend product toevoegen. 

Bij up-selling gaat het om het verleiden van de klant voor een duurdere aankoop. Dus dan zie je als je op de productpagina bent van een laptop, suggesties van laptops die net wat duurder zijn. 

Down-selling 

Bij down-selling gaat het om juist een net wat goedkoper alternatief aan te bieden. Vaak zie je dat mensen uit drie opties (down-selling, normaal en up-selling) kiezen voor het middelste product. Down-selling heeft daarnaast als voordeel dat een klant die het product nét iets te duur vindt, een goedkoper alternatief heeft. 

Deep-selling versus cross selling 

Als je kijkt naar de betekenis van Cross selling, dan gaat het om het verkopen van andere productgerelateerde producten. Deep-selling betekent dat je een klant verleidt om meer dan 1 van hetzelfde product te verkopen. Vaak helpt een korting hierbij. Het voordeel voor een leverancier is dat er zo bespaard kan worden op de verpakking en de relatieve verzendkosten. Dan hoeft de koeriersdienst immers maar 1 keer te bezorgen. Het bespaart ook bij dropshipping verzendkosten.

Overdaad schaadt 

De kunst is bij alle vormen van verkoop te zorgen voor de juiste timing. Te veel afleiding en overdaad schaadt. Deze overdaad zorgt namelijk voor keuzestress bij de potentiële klant. Het gevolg hiervan is dat sommige potentiële klanten niets meer gaat kopen bij jou. Ze haken af. Dat is dus zonde van alle verkoopinspanningen. Dit maakt dat je ook bij cross selling dus goed moet opletten waar je dit toepast. 

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om het te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemmen telling: 0

Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!

Laten we deze post verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Uitgelegd door:

Deel het bericht op: