Betekenis van…

Simpele uitleg over complexe woorden

Betekenis van Brisk Walking

5
(1)

Briskwalking is een manier van bewegen, waarbij je snel wandelt en hier gebruik maakt van je armen.  Brisk Walking wordt ook wel powerwalking, fitwalking of sportief wandelen genoemd. Deze manier van “lekker doorstappen” wordt steeds populairder in Nederland, doordat je er fit van kan worden en dat bijna iedereen het kan doen.

Hoe hard gaat Brisk Walking?

De snelheid van snelwandelen zit tussen wandelen en hardlopen in. Dit is per persoon natuurlijk verschillend. Over het algemeen ligt de snelheid tussen de 6 en 9 kilometer per uur. Als je zelf wil kijken of je snel genoeg gaat, kan je beter niet naar bovenstaande snelheden kijken. Iedereen heeft natuurlijk een andere basisconditie. Je kan daarom beter kijken naar of de huidige snelheid van wandelen je temperatuur verhoogd en je hartslag lichtelijk verhoogd. Is dit niet het geval, probeer dan iets sneller te gaan. Is het heel vermoeiend en ben je naar adem aan het happen, ga dan wat rustiger.

Geschiedenis Brisk Walking

Brisk walking is iets van alle tijden. Vroeger werd het gewoon goed doorstappen genoemd. De trend en de naam aan de andere kant is vrij recent. De sport wordt al jaren fanatiek beoefend in het Verenigd Koningrijk en de Verenigde Staten. Ook is het sinds 1908 een Olympische sport bij de mannen en sinds 1992 bij de vrouwen. Dit wordt gedaan op een afstand van 20 km en van 50 km (Wikipedia, 2022).

Wat zijn de voordelen van Brisk Walking?

Het eerste voordeel van snelwandelen, bepaald ook de groeiende populairiteit. Brisk Walking is een sport voor iedereen. Of je nou jong bent of al wat ouder en of je nou fit bent of totaal niet. Je kan het niveau volledig aanpassen aan jezelf. Als je last hebt van spieren of gewrichten is het wel verstandig om eerst even te overleggen met je fysiotherapeut, voordat je aan de slag gaat.

Ook word je fitter van het regelmatig versneld lopen. Het is een duursport waar je veel spieren in je benen mee traint. Ook heeft het volgens onderzoek van Public Health England uit 2017 veel gezondheidsvoordelen. Als je dagelijks slechts 10 minuten zal snelwandelen, zou het de volgende gezondheidsvoordelen kunnen hebben:

  • Een grotere fysieke fitheid
  • Gemakkelijker dagelijkse lichamelijke activiteiten kunnen uitvoeren
  • Een verbeterde stemming en mentale gezondheid
  • Gewichtsverlies en hierdoor een gezonder gewicht
  • 15% minder kans op vroegtijdig overlijden

Als laatste reden is het, volgens neuropsycholoog Erik Scherder, ook nog eens goed voor je brein. Een goede wandeling vermindert somberheid, stimuleert creativiteit én zorgt voor focus. Dit komt doordat je hart beter gaat werken en er meer bloed naar je hersenen wordt gepompt. Ook is het wetenschappelijk bewezen dat wandelen depressieve gevoelens kan verminderen (Rijksoverheid, 2022).

Wat moet je doen om te beginnen

Bespreek ten eerste met een huisarts of fysiotherapeut of het verstandig is om te beginnen aan Brisk Walking, vooral als je momenteel last van iets hebt. Draag daarnaast de juiste schoenen, zodat je geen blessures of blaren krijgt. Let op je houding tijdens het lopen, leun niet te veel naar voren of achter. Probeer ook de afstanden en tijd dat je loopt rustig op te bouwen.

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om het te beoordelen!

Gemiddelde waardering 5 / 5. Stemmen telling: 1

Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!

Laten we deze post verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?