Betekenis van…

Simpele uitleg over complexe woorden
Search

Betekenis van brand equity

Inhoudsopgave

Leestijd: 2 minuten
0
(0)

Brand equity is de mate waarin een merk waarde oplevert voor een merkeigenaar. Dit kan in de vorm van financiële, strategische en management voordelen. Er zijn verschillende vormen van merkwaarden, naast brand equity is er ook brand- added value. Brand added value is de mate waarin een merk waarde toevoegt aan een product, dienst of organisatie in de ogen van een klant. Ook is er nog brand valuation, dit is de financiële merkwaarde. Hierbij gaat het om het financieel getal dat de waarde van het merk weergeeft.

Brand Equity model

In het brand Equity model van David A. Aaker worden er vijf componenten van merkmeerwaarde onderscheiden. Deze merkmeerwaarde zijn:

  1. Merkloyaliteit: de merkloyaliteit is de mate waarin een consument loyaal blijft aan een merk. Trouwe klanten zorgen ervoor dat er minder nieuwe klanten geworven moeten worden en dat nieuwe klanten afgaan op het vertrouwen van die loyale klanten.
  2. Merkbekendheid: ook wel brand awareness is de vraag in hoeverre je merk bekend is. Dit is de sterkte van je merknaam, de mate van merkvoorkeur, de maten van betrokkenheid en commitment van consumenten.
  3. Perceived quality: ook wel waargenomen kwaliteit, is de mate waarin een merk als kwalitatief goed wordt ervaren. Denk hierbij aan de kwaliteit of prijs en de mate van onderscheid.
  4. Brand associations: zijn de associaties die een consument van een merk hebben.
  5. Overige verbonden eigendomsrechten zijn alle andere factoren. Voorbeelden hiervan zijn octrooien en relaties met handelspartners.

Brand awareness

Om brand awareness te vergroten zou je als onderneming public relations kunnen aangaan. Public relations is het bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen.  Een van de bekendste onderdelen van public relations is free publicity, ook wel gratis reclame maken. Free publicity kun je niet zomaar krijgen. Een PR bureau kan een organisatie daar meehelpen. Een PR bureau weet precies welke media voor jou relevant is en zorgt voor een maximaal resultaat. Zo kan er zoveel mogelijk zichtbaarheid en naamsbekendheid bij jou relevante doelgroep worden gecreëerd. Met andere woorden: zo wordt de brand awareness verhoogd.

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om het te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemmen telling: 0

Tot nu toe nog geen stemmen! Wees de eerste om dit bericht te beoordelen.

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor u was!

Laten we deze post verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen
Jouw advertentie hier?

Uitgelegd door:

Deel het bericht op: